465
15
hallo
388
480
hallo
70
453
hallo
342
432
hallo
129
360
hallo
380
297
hallo
40
270
hallo
426
240
hallo
530
160
hallo
60
180
hallo
390
75
hallo
200
115
hallo
100
50
hallo
1/8

Dansendwoud – Oerol - 2005

De landschapsinstallatie Dansendwoud is het eerste SLeM-project op het Oerolfestival in Terschelling, 2005. Met behulp van het publiek zijn op het strand tussen strandpaviljoen Midsland aan Zee en Formeren aan Zee, een woud van 7500 zwiepers – vier meter hoge pvc-buizen – in de branding geplant. Ook basisscholen kwamen helpen. Het planten vond plaats op de grens van het steeds wisselend waterbereik, geen voorbedacht plan maar een creatie die al doende ontstond.

 

 

Het Dansendwoud maakte het natuurlijke proces van de stroming zichtbaar, de oerkrachten van zee en wind. Hiermee wordt het thema van Oerol 2005 ‘oneindige deining’ in landschapsperspectief geplaatst.

Inspiratiebronnen waren de beweging van eb en vloed en de stromingslijnen in het zand. Zo ontstond een grillig langgerekt en voortdurend in de wind bewegend woud dat van veraf als een enorme rietkraag oogde. Met eb ligt het woud op het droge, met vloed staat het onder water. De oneindige beweging van de zee is zichtbaar en voelbaar. Een wereld op zich. Eén om in te verdwalen! Dwalend door het deinende woud in het grensgebied van zandvlakte en eindeloze zee, is de verbeelding geprikkeld, het perspectief verschoven en vervagen de grenzen. De schaalverdwazing bracht mensen tot spelen en het initiëren van allerlei activiteiten.

 

 

Van het planten van de zwiepers en met name de effecten van wind en schaduw is een korte film gemaakt. Ook het afbreken van het Dansendwoud is gedaan met hulp van het Oerolpubliek. In enkele uren waren alle zwiepers verzameld en ingepakt om te verhuizen naar Amsterdam waar op Strandwest in het stadsdeel Westerpark het project opnieuw is opgezet met behulp van vrienden en vrijwilligers. Het project heeft in de stedelijke context, zonder de dynamiek van de wind en water langs de kust, helaas niet de kracht kunnen krijgen die het had op Terschelling in de branding. Zo werd duidelijk dat de omgevingsaspecten een belangrijke factor vormen voor het welslagen van een project.